Kerak Nasi Untuk Emak

Share on Tumblr Ada lagu yang mengatakan andai bumi terbelah aku tetap cita padamu, ada yang mengatakan hanya kau yang kucinta di dunia.. tapi sayang .Orang yang paling dan patut kita sayangi di dunia ini ialah IBU kita .. bukan kekasih.. yang hanya datang sekejap dalam hidup kita.. FIKIRKANLAH…

Itulah pengorbanan seorang ibu. Sedih.. Sayangilah ibu anda selagi dia masih hidup.

Ini ada cerita dari seorang kawan. Cerita betul yang meyayat hati….

Hari ini semua adik beradik pulang beraya di Kuala Lumpur setelah beraya di kampung mertua. Ibu yang di KL agak kesunyian, tetapi setelah mendengar abang dan kakak-kakak hendak datang beraya ,ibu gagahi juga bangun pagi menggoreng nasi buat santapan pagi mereka yang akan datang nanti. Aku yang bongsu tinggal dirumah sambil menolong apa yang patut memerhati kegagahan ibu yang sememangnya aku tahu sakit dan bengkak kakinya semakin menjadi-jadi semenjak bulan puasa tempohari. Aku minta untuk membantu ,”Tak payah” katanya “Biar mak yang buat nanti lain rasanya”. Aku biarkan sahaja walau dalam hati terasa pedih dan sayu melihat kegagahan mak nak juga sediakan nasi goreng untuk anak-anaknya yang baru nak merayakan Aidilfitri bersamanya.

Aku tahu disudut hati mak ada rasa sedih dan sayu kerana anak lelakinya tak beraya bersama di pagi raya..tetapi langsung tidak ditunjuk malah ingin pula menjamu anaknya. Terhinjut-hinjut mak kesana ke mari mengambil bahan-bahan nasi goreng. bukan main khusyuk dan bersungguh cuba menyediakan juadah yang semampunya.

Bila semuanya dah sampai aku mula hidangkan nasi yang digoreng mak untuk abang- dan kakak yang tiba dengan anak-anak mereka. Semuanya pakat menjamu selera..memang berselera semua sukakan nasi goreng mak..mak tahu anak-anaknya sukakan nasi goreng air tangannya..Dalam tak sedar nasi dah hampir habis. Terdetik dihatiku…” ahhh mak belum makan apa-apa semenjak
pagi kerana sibuk sediakan nasi tu”…seraya tu abang ku bertanya ’siapa tak makan lagi nasi ni’. Aku menjawab ‘ mak belum makan apa lagi tu’ Mak dengan bersungguh menjawab ” Ehh mak tak mau…tak lalulah nasi goreng, nak makan roti ja sat lagi’…dua tiga kali kami pelawa begitu juga jawabnya. Kataku dalam hati.” Oohh mungkin juga mak nak makan roti sebab nak kawal penyakit diebetisnya” ..

Bila semua dah pulang..aku lihat mak terhinjut-hinjut ke dapur..lantas aku tanya ‘mak nak apa..nak ambilkan.’.’ takpa nak rasa ni sikit’. Sayu sedih dan terguris sungguh hati aku..bila kulihat mak rupanya sedang mengikis kerak-kerak nasi goreng yang masih berbaki dalam kuali untuk dimakan. Itulah kasih seorang ibu pada anak-anaknya. ..zaman sekarang pun masih ada ibu yang sanggup berlapar dan mendahulukan anak-anaknya asal mereka semua kenyang. Aku benar-benar kalah dengan apa yang aku saksikan..

YA RABB Engkau peliharalah Ibu, ampunilah dosanya, Berilah kekuatan pada anak-anaknya untuk membalas jasa ibu yang tak terhingga.

AMIN….

Author Unknown Kerak Nasi Untuk Emak

14 Komen:

Tanpa Nama berkata...

..

farah? berkata...

kAseh ibU cAmpai kemati..
jGn bAnding kn ibU kite ngn ibU owg laen..
cHayAng my mama..muwacAhx..-)

Tanpa Nama berkata...

kasih ibu sampai ke syurga.i love u mum n my dad

pakndak berkata...

berair mata aku baca cita nie..igtlah wahai saudaraku, 100 kali pusingan kita dukung ibu kita mengelilingi Kaabah, belum cukup untuk kita bayar setitik susu ibu.

Tanpa Nama berkata...

touching gak la...cayunk mama

Tanpa Nama berkata...

sedihnya...

aini boikot berkata...

2 lah..i luv my mom 2..tp biaser la..mnusia ni pnuh ngn ego..mse ade bt dono jer..ble xder..bru mraung cri mak..kadg2 tu rse nk pluk je my mum but..xkn nk pluk fultime kn??

ann berkata...

sedih sgt2 citer ni..berlinang air mata.

Tanpa Nama berkata...

bila ibu sdh hilang dari pandangan, baru lah kita menyedari akn khlngannya...hrgai ia selg ia bernyawa.ibu kaulah segala2 dlm dunia ini tnp mu hilang sdh cahaya yg selalu menerangi kehidupan kami..

farhan@kc berkata...

sadis siot...
besa betol pengorbanan mak ayah kite...

nies berkata...

ksh ibu ttap slamnya..umi,love u so much!

Tanpa Nama berkata...

huaa..sdh2..

Tanpa Nama berkata...

so sad.........i miss my mum...dah lah bjauhan..bce lak cter cmni..mkin rndu rasanye.....

Tanpa Nama berkata...

sedihnya......apa2pn..kita kna la hargai pengorbanan ibu kita....

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.