Cinta Tidak Memerlukan Sebab

Share on Tumblr Dalam satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialog mereka

Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!

Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya.

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata, “Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!”

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminyan. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma. Si suami amat bersedih lalu berkata kepada isterinya walaupun isterinya masih dalam keadaan koma kerana si suami tahu bahawa isterinya tetap mendengar,

“Sayang! Jika disebabkan suara aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintaimu.

Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu…sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintaimu.

Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan setiap langkah aku mencintaimu…. sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi. Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu… ia boleh dirasai dalam hati.”

Maka menitis lah air mata si isteri yang masih dalam keadaan koma itu….. Cinta Tidak Memerlukan Sebab

50 Komen:

Tanpa Nama berkata...

sedihnyer story nie.....teringat pulak kisah aku yang selalu asyik paksa boyfriend aku pasal nape dia suka kat aku. sayangnyer kat boyfriend aku tue............

Tanpa Nama berkata...

bez,,,,story

akmal berkata...

em...cinta bukan satu paksaan...ianya lahir dari satu perasaan dijiwa yang tiada tandingannya....cintainya seadanya dia...

Tanpa Nama berkata...

sweet st0ry ni...
bt0l2...
cinta 2 memg x perlu sebab...
2 la cinta sejati...

Tanpa Nama berkata...

i like it

pucca_89 berkata...

beznye cite nh
kite xperluk' sebb tuk mencintai n dicintai..
sbb cnta itu utk dinikmati...
bkn dibandingi..

kasihkusayangku berkata...

betul ke cinta xperlukn sbb??
kecian bf ak..
slalu kne pakse bgth npe dier syg ak..
syg papa!!

Tanpa Nama berkata...

citer nie meman best!!dan mmg pun cinta tidak memerlukan sebab..

Tanpa Nama berkata...

cter niey mmg btol2 bes..
trharu r..
cian bf ak,
slalu kn gtw kt ak sbbpe dye syg kt ak..
lpas niey x nk pkse dh r..
luv u b..
cyg mnx maaf..

Tanpa Nama berkata...

eee..
trharu nya...
cian kt fiq..
slalu sgt kn gtw kt ak np dya sygg sgt kt aku..
lpas niey ak x nk pksa dya dh skuq..
huhuhu..

Tanpa Nama berkata...

bleh x tlg send tis story kat my email,
hazhmirooldean@yahoo.com
trime kaseh

Tanpa Nama berkata...

u
sian bf aq
sllu kne pakse ngn aq
aq xnk pkse dh dia
aq jnji
ma syg pa gler2!

^dDy_mMy^ berkata...

love story....
so sweet....
cian iskandar...
clalu jewp kne soal salpew cyg ak....
lpzneyh da xnak tnyew dye....
lurve u ddy......
mmy cyg ddy...... =)

jay anne berkata...

my bf slalu tnye npe i syg die..
huhuu..
da byk kali i ckp..
i xde sbb npe syg kt die..

www.myspace.com/baloon33

ezyra_1706 berkata...

cintailah dia kerana dia adalah dia...

Tanpa Nama berkata...

ala touching nyer..
klu lah sy ade cinta sejati..
rase cinta tu mcm mane ea?
sy nk rase dcintai n m'cintai..
the real one..how it was like?

teddy_froggy berkata...

mmng betol...
xder sebab sbb knpa kita mncintai sseorng..
hanya hati kita dan cdy shja yg tawu..
agagag...

Tanpa Nama berkata...

Ari 2 ms jln2 ngn tunang aku,
aku tanya dia nape dia suka aku,
5 thn km jalin hubungan tp dia x penah btau sb dia suka n syg aku...katanya rahsia.
..last dia kt cinta dia kt aku tperlu sb..cita ni ngingatkan aku pd tunang aku left izham....ilove u.

Tanpa Nama berkata...

Aku mencintaimu krn kmu adlh kamu..
DEK's..

-9 julY 90-

iela berkata...

aku jg cinta kamu tnpa sebab seth...cubalah kau fahaminya..sekarang kita dah jauh..x kira jauh mana pun kita.. aku masih x ada sebab knpa aku masih cintaimu..

princess berkata...

ngee
haah
kite pun slalu tanye bf nape suke kite..
dye pun kate xde sebab
kite slalu xpuas hati
huuu
syg afa

Tanpa Nama berkata...

erm kisah ni realiti ke???pndpt aku ar laki sekarg x mcm tu..sbb utama mybe paras rupa,scnd prmpuan berduet. paham2la permpuan skrg ni ramai yg bekrjaya....

Tanpa Nama berkata...

kalo la aku dpt laki@suami camni,alangkah indahnya hidupku..

Tanpa Nama berkata...

ptotlah dye xpnh ckp yg dye cnta n syg ak slma ny.......oooo...aku thu dye lah nywa ak...tnpamu ak xlh hdup ddnia ny......

Tanpa Nama berkata...

sdih tp indahnya..aku sayang abg. syg sgt3. tapi mase laluku di jadikan sempadan utk ku meneruskan cinta ini. abg x dapat menerimaku seadanya lg.. hnya i mata yang menemaniku saat nie..sesungguhnya cinta i2 tak bersyarat. aku menyesal ats segala yang terjadi..sayang nye utk aku melupakan smua dan terlalu sukar bagiku...waaa..

Tanpa Nama berkata...

sedihnyer cite nieeeeeeeeeeeeeeee.....nk nangis...setiap cinta perlukan pengorbanan...salah seorang dr kita harus berkorban untuk kebahagiaan....cintailah dia seadanya cinta dia padamu....

Tanpa Nama berkata...

hmm..yang penting, keikhlasan.......

Tanpa Nama berkata...

wah..tharunyerrrrrrrr..........
cinta mmg x pelukan sbb....
ia dtg dr hati.....
hati yg dpt mrasanyanya.....

Tanpa Nama berkata...

hmm,...
so sad...
best ctew nie...
yup,,.cnta mmg xbersebab..
so,love da people we love seadanya...

Tanpa Nama berkata...

hebat skali story nie...sdih...
p..mmpnyai mksud yg amt mndlam...bnar r...cinta x mmrlukan sbb..
cntik?xkan kkal lama...sore yg mrdu?xkan slamanya dpt mngukap kta2 cinta..jd,cnta smmgnya tnpa sbb...coz kte x sdar ble prasaan itu hdir dan brbunga mekar di dlm hati...cntai sseorg itu seadnya dia...baik bruknya dia...itulah dia...mncintai n di cntai adlah anugrah yg amt brnlai...

love iz cinta berkata...

ermmm ..

Tanpa Nama berkata...

UUUAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!
Shadu beb
:|

Tanpa Nama berkata...

i love dis story . so saddd . aduh2 . :(

Marischa berkata...

Rasa Suka dan Sayang tak perlu sebab,,
karena hati ta' pernah pake logika dan emosi..
yang ada hanya bagaimana diri kita mengaplikasikan langkah tersebut..

gepeng berkata...

kenapa q selalu putus d tengah jalan tanpa sebab

Tanpa Nama berkata...

Sedihnya aku membaca coretan ini
Sesungguhnya cinta tidak perlu sebab
Menyesal pula aku selalu minta sebab dari seorang insan yang amat menyayangiku

Tanpa Nama berkata...

sedihnyer...kesal plak rasenye..aku pn selau keep asking my fiance,why he want to marry me, and why he luv me so much..sory my dear..so sorry

Tanpa Nama berkata...

To my dear Ahmad Hafizul Yehya..
I'm so sorry..lepas bace this story, i realize that ur luv not necessarily hv any reason...I will never ask u again n again...im so sorry..I really luv u...

Tanpa Nama berkata...

nce .. kmk ska tx ~ tp , cian is3 ny .. :(

Tanpa Nama berkata...

best cita nie..seDihlh....

Tanpa Nama berkata...

sememangnya cinta memang tidak perlukan sebab....kerna cinta yg sejati lahirnya dari hati yang suci dan ikhlas dalm apa2 jua keadaan...cerita nie memng best...ade pengajaran yang perlu diambil dalm petikan ini....

Furiasa Lonely berkata...

best story nie... btl cakap si penulis nie... cinta x perlu diucap dgn kata2x... cukupla dgn layanan... n perbuatan utk kite bktikn yg kite myayngi n mcntainya

Tanpa Nama berkata...

btol to,,

Tanpa Nama berkata...

Sedih ny....sorg suami yg ikhlas menyintai....sama seperti suami ku...menyintaiku tnpa menyatakn sbb..ketika aku lumpuh 2 thun lps dia menjagaku...tnpa jemu sehingga kini ak mampu bejnlan smula...trima kasih abg..umi menghargai pengorbanan abg dan menjaga anak kita dgn baik walaupun istri mu ini sakit dulu...i luv u so much honey..

Tanpa Nama berkata...

aku mncntai dia tnpa sbb..walau ad yg brpndpt dia tdk sesuai untk aku..aku msh mnrima dia...ape jua kekrngn dia tk prnh aku sbutkn..tp dia mnungkit kkrngn dri aku hnya krna aku x mmpu tunaikn ape yg dia mntak..couple x smsti yer kna pgng tngn..couple x smsti yer kn slalu kluar berdua-duaan..tp itu la prisip aku yg dia x bleh trima..aku lbh rela khlngn cinta drpd khlngn maruah dri..maafkn aku..aku hrap dia akn brubh 1 hr 6t..

C'Jai berkata...

Cinta tidak memerlukan sebab......syahdunyeeee....izinkan saya share kisah ni ye tuan rumah.....

Tanpa Nama berkata...

memang betul semua di atas akan berlaku jikalau kekasih memberi tahu apa sebab kekasih menyintainya...aku juga pernah begitu..

Tanpa Nama berkata...

like

Nur Kasih Imani... berkata...

cinta xmemerlukan sebab sehinggakan aku tersepit diantara 2 cinta yg betul2 ikhlas..masing2 tahu cuma aku yg harus bijak memilih...mana mungkin memiliki 2 org dalam satu ms..namun kedua2nya terlalu mengharap dan redha sekiranya aku harus memilih satu diantara dua..sukarnya bila berada dalam dilema ni...

Nurul Yazmeen Zahidan berkata...

Eh,true what story ni! Pompuan skrg nikan sibuk nak laki romantik,pandai berkata-kata,sweet.Skrg tngok.Penting ke sume 2? org laki ni pndai bg paku buah keras kat kte.So,beringatlah.Jgnlah mintak yg bkn2 kat laki 2 klw 2 bkn prngai dye.

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.